۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

نقد سخن یا سخنور

نقد سخن یا سخنور

از این به بعد توضیح زیر رو اول همه ی مطالبم می گذارم:

توضیح: مطلبی که در ادامه می خوانید، هیچ شخص یا اشخاص خاصی رو نشانه نگرفته است، هدف از نوشته ذیل قضاوت در مورد هیچ گروهی نیست، هدف نویسنده فقط روشن گری در باب مسائلی است که نویسنده قلبا و عملا به آنها معتقد است، نویسنده معتقد است صراحت اثر گذاری مطلب رو افزایش می دهد، نویسنده پیشاپیش از دوستانی که تاب تحمل صراحت را ندارند عذر می خواهد، و آرزومند است روزی فرا رسد که این دسته از افراد بتوانند با کنار گذاشتن گزافه گویی با واقعیت روبرو شوند.

این مدت اینقدر از نظرات دیگران در مورد مطالبم در یاهو 360 و بلاگم آزار دیدم که واقعا دیگه رمقی برای نوشتن ندارم. نمی دونم چرا تحمل نقد علی الخصوص در مورد مسائل اجتماعی، برای ماها سخته!

اگه دوستانی نبودند که منو نقد کنند من کیلومتر ها با کسی که الان هستم فاصله داشتم! ایکاش وقتی چیزی به مزاجمون خوش نمی یاد سکوت می کردیم، حتی فکر هم بهش نمی کردیم، بگذاریم چند ساعت بگذره بعدش با خودمون فکر کنیم که چرا اون موضوع آزارم داد؟

آیا من با اون مطلب موافقم یا نه؟ اگه موافقم، آیا من اون اشتباهات رو مرتکب شدم یا نه؟ اگه نه که خوب، اگه مرتکب شدم، چیکار می تونم بکنم که دیگه اون اشتباهات رو مرتکب نشم. اگه مخالفم، دلایلم برای مخالفت چیه؟ بعدش اون دلایل رو به گوینده بگیم یا برای نویسنده بفرستیم.

واقعا یعنی ما این کار رو نمی تونیم بکنیم؟ یا این رویه رو قبول نداریم؟

من توی بلاگم 20 تا پست دارم و توی 360 حدود 50 تا و مجموعا حدود 150 تا کامنت، باورتون میشه به جز 4 تا کامنت دارم که در مورد مطلب من نظر دادن؟؟ بقیه به من جواب دادن! بابا من سراپا تقصیر از همه وضعم بدتره، هیچ شخص یا اشخاص خاصی رو هم مد نظر ندارم، من دارم یک سری افکاری رو که به نظر خودم درسته با شما ها در میان می گذارم، فکر کنم فقط دو حالت نظر وجود داره: موافق یا مخالف! من حداقل 10 تا کامنت خودم نوشتم که دوستان اگه حرفی در مورد من دارید یا با من حرفی دارید، یا فکر می کنید من اشتباه می کنم هیچ اشکالی نداره، من استقبال می کنم، اما به من ایمیل بزنید، یا رو در رو بهم بگید.نه اینکه به صورت بچه گانه و بزدلانه به صورت ناشناس سعی کنید من رو سرکوب کنید.(بازم می گم، منظورم شخص خاصی نیست)

نمی دونم چرا اینقدر تحمل نقد برای ما ایرانیها سخته؟؟ زود علم تکفیر گوینده و نویسنده رو بلند می کنیم! بابا خداییش ما ایرانیها ملت پیچیده ای هستیم، از یک طرف زبونمون دراز که دولت و نظام جمهوری اسلامی اجازه نمی ده هیچ مخالفی نفس بکشه و تا یک نفر اعتراض یا انتقاد می کنه در نطفه خفه اش می کنه! از طرف دیگه خودمون هم عینا همونطوری عمل می کنیم. خوب بابا "احمدی نژاد ها"، "خامنه ای ها" و "شریعتمداری ها" هم ایرانی هستن، اونها هم توی همین فرهنگی که جنابعالی بزرگ شدی، بزرگ شدن! چرا این کار برای اون ممنوع اما تو می تونی بکنی؟؟

دوستان سرتون رو از زیر برف بیرون بیارید، بیایید از خودمون شروع کنیم، دوره "کاوه آهنگر" خیلی وقته که گذشته، دیگه کاوه ای نیست که درفش کاویانی رو علم کنه و به جنگ با ضحاک مار دوش بره! این ما هستیم که باید از خودمون شروع کنیم، اگه دوست داریم دولت پاسخگو و نقد پذیر داشته باشیم، اول باید خودمون نقد پذیر باشیم و بدونیم که نقد یعنی چی؟

هرچند می دونم که "نرود میخ آهنین در سنگ" و فردا صبح که بیدار بشم و کامپیوترم رو روشن کنم، بازم با موجی از کامنت هایی روبرو می شم که سعی در سرکوب من دارند، اما بازم راضیم، به شرط اینکه بعد از اینکه فحش هاتون رو نثار من کردید، به مدت چند دقیقه به حرفهام فکر کنید، هر چند می دونم فکر کردن برای ما خیلی سخت! اما این یک دفعه رو تحمل کنید به خاطر من، خودتون، خانواده تون، مردمتون و کشورتون و ....

ببینید چقدر آزار دیدم که مجبور شدم اون توضیح رو اول مطالبم بگذارم. من سعی می کنم توان خودم رو برای نوشتن حفظ کنم.

محسن صالحی

۴ نظر:

ناشناس گفت...

Man fekr mikonam nagd az neveshteh kassy, yaa tarzeh fekresh, yaa hatta shakhsiatesh hamisheh khoubeh. Barayeh khodeh man baaes misheh keh baa tarzeh afkaareh digaraan ashenaa besham va be matalebeh mokhtalaf az chand zavieh negah konam…Vally hag midam be shoma keh agar kassy baa shakhsiateh shoma moshkely dareh bayad khosousy begeh! Va entegad kardan ham nabayad barayeh maskhareh kardane taraf baasheh! Khodetoun kheily khoub neveshtid : این ما هستیم که باید از خودمون شروع کنیم، اگه دوست داریم دولت پاسخگو و نقد پذیر داشته باشیم، اول باید خودمون نقد پذیر باشیم و بدونیم که نقد یعنی چی؟ Dirooz avalesh be nazar miaamad keh shomaa ham khodetoun naghd pazir nistid, vally khob badan manzouretoun ro fahmidam! Manam motmaen hastam keh hichkass manzooresh sarkoub zadaneh shoma nist, cheh fayedeyi dareh barashoun keh bian online shomaa ro sarkoub konan??

ساز مخالف گفت...

naghd kheili khoobe, hamoontari ke motavajeh shodi, man shadidan az naghd esteghbal mikonam, ama doost daram kasi ke shakhsiyate mano naghd mikone be khodam bege, va dar zemn ghayemaki va zir abi ham nabashe, age fekr mikone man eshtebah mikonam, bayad man bedoonam kiye ke mesdaghe un eshtebahato tuye zehnam tajasom konam.
man aslan hes nakardam ke shoma ghasde sarkoobe mano darid, ama hamoontor ke goftam aslan asle tarhe oon mozoo kare eshtebahiye( be nazare man), harchand yekam az kooreh dar raftam, ama bishtar bahs in bood ke inja jaye in harfha nist, albatte man ham kalamam borandas ham ghalamam, nemidoonam shayadam tuye farhange irani serahat ziyad chize por tarafdary nabashe, ama hatta age tanha ham basham, mikham bar khalafe jaryane ab harekat konam.shayad digaran ham dideshoon dar morede rok gooyi avaz beshe.

dar morede inke chera digaran mikhan ba man barkhord konan, khodamam nemidoonam, bayad az khodeshoon porsid, ama 2 ta halat vojood dare:
1- dasteye avale kasayee hastan ke osoolan khosheshoon nemiyad beshnavan ye kari ghalate va dar moghabele hargoone enteghadi jebhe migiran va axolamale manfi neshoon midan.
2- un daste az afradi ke ziyad ba enteghad moshkel nadaran, ama ba shakhsi ke enteghad mikone moshkel daran, yany khosheshoon nemiyad masalan man azashoon enteghad konam.

ke khob man omidvaram har 2 daste moshkeleshoon hal beshe.

tuye commente avalet gofteh boodi, ke momkene man beshnasamet? man u ro mishnasam? age are, begid ke man bedoonam shoma ki hastid, age na, hadde aghal moarrefy konid, ke khob addresse emaile mano dari, va facebook ham hast baraye message zadan.

mvafagh bashy.

Mohsen Salehi

ساز مخالف گفت...

Saeghe:

fekr nemikonam niyazy bashe javabi bedam, ishala hameye moshkelatet hal beshe, va ma bache zhigoolha ham be rahe rast hedayat beshim va az zhigooli dar biyayim.

khosh bashy
Mohsen Salehi

ناشناس گفت...

az onjae ke dos nadari dar bare khode shoma nazar bedam, nemidam (harchand to in neveshte tanaghozati dar bare shakhsiatet didam)! vali dar kol faghat migam 100% ba neveshtat mokhalefam. hamin.